Blomst, buket
Hybridroman, 160 sider
Antipyrine
2021
Performance ved Kunsthal Århus
September 2021
Hybridbogen ”Blomst, buket” tager udgangspunkt i Joe Brainards ikoniske værk ”I remember”, hvor minder fra Brainards opvækst og liv i USA (han blev født i 1942) fortælles konceptuelt, ved at starte hver ny sætning som titlen. Hele bogen udgøres dermed af en tilsyneladende strøm af minder. Flere (mandlige) forfattere har approprieret denne form sidenhen, og omgjort den på forskellig vis.
”Blomst, buket” arbejder igennem sin form og det fremskrevne med flere forskellige lag. Værket sætter spørgsmålstegn ved det autobiografiske, ved at fremvise hvordan minder er lige dele virkelighed og fiktion, og altid vil være præget af den situerede viden, som den person der oplever dem, befinder sig i. Bogen belyser samtidig en del af Danmarks historien fra de sidste 100 år, ved at fortælle om livsbetingeler for tre generationer af kvinder i en familie. De tre kvinders opfattelser omkring både arbejde, religion og seksualitet belyser deres muligheder og ikke mindst strukturelle begrænsninger.
Værket er fremskrevet kollektivt, og fjerner gradvist autoritet fra forfatteren og fremviser hvordan sprog og tekst er kuraterede konstruktioner, som både forfører og bedrager læseren.
Bogen blev i forbindelse med sin release lavet til performance, hvor hver enkelt gæst ved Kunsthal Århus fik mulighed for at indgå i en dialogisk oplæsning sammen med kunstneren.
Antipyrine
2021
Performance ved Kunsthal Århus
September 2021
Hybridbogen ”Blomst, buket” tager udgangspunkt i Joe Brainards ikoniske værk ”I remember”, hvor minder fra Brainards opvækst og liv i USA (han blev født i 1942) fortælles konceptuelt, ved at starte hver ny sætning som titlen. Hele bogen udgøres dermed af en tilsyneladende strøm af minder. Flere (mandlige) forfattere har approprieret denne form sidenhen, og omgjort den på forskellig vis.
”Blomst, buket” arbejder igennem sin form og det fremskrevne med flere forskellige lag. Værket sætter spørgsmålstegn ved det autobiografiske, ved at fremvise hvordan minder er lige dele virkelighed og fiktion, og altid vil være præget af den situerede viden, som den person der oplever dem, befinder sig i. Bogen belyser samtidig en del af Danmarks historien fra de sidste 100 år, ved at fortælle om livsbetingeler for tre generationer af kvinder i en familie. De tre kvinders opfattelser omkring både arbejde, religion og seksualitet belyser deres muligheder og ikke mindst strukturelle begrænsninger.
Værket er fremskrevet kollektivt, og fjerner gradvist autoritet fra forfatteren og fremviser hvordan sprog og tekst er kuraterede konstruktioner, som både forfører og bedrager læseren.
Bogen blev i forbindelse med sin release lavet til performance, hvor hver enkelt gæst ved Kunsthal Århus fik mulighed for at indgå i en dialogisk oplæsning sammen med kunstneren.